söndag 6 maj 2012

6 värstingar

Jag läste för en tid sen ett intressant inlägg på Bohemiska Maggies blogg  om vilka livsmedel man alltid borde köpa ekologiskt. Hon hade hittat råden på Naturskyddsföreningens sida. Dessa är:

Kaffe: På kaffeplantager används ett av världens farligaste bekämpningsmedel som varit förbjudet länge i Europa.

Bananer: På bananplantager används extremt giftiga kemikalier som ger arbetarna nerv skador och som är väldigt skadliga för miljön.

Vindruvor: Väldigt hårt besprutade. I ett EU-stickprov gjort på ett paket russin hittades rester av 26 olika bekämpningsmedel. (Tänk alltså också på att köpa ekologiskt vin!)

Mejeriprodukter: På hemmaplan bidrar du till friskare vatten, gladare djur och mindre gifter. I länder som Brasilien behöver inte regnskog skövlas för att vår boskap ska få billigt foder. (I Sverige används mycket importerat foder, har tidigare försökt hitta motsvarande siffror gällande Finland, men inte lyckats. Någon som vet vart de finns?)

Kött: (Samma som ovan) Finns det inte ekologiskt, är finskt kött av utebetande djur det bästa alternativet.

Potatis: Potatis är den gröda som besprutas mest i Sverige (skulle tro att situationen är liknande i Finland? Rätta mig om jag har fel) Den värsta skurken är tydligen King Edward potatis.


Tycker speciellt kaffet var intressant att läsa om. Har inte tänkt på att det skulle vara viktigt att köpa eko, men nu är man lite klokare. Bananer och vindruvor köper jag faktiskt alltid ekologiskt, bananer är det inte så stor prisskillnad på, men ekodruvorna är nog en hel del dyrare (men det känns värt det). De få gånger jag tillagar kött, så försöker jag köpa eko, prisskillnaden tycker jag har gått ner mycket på den senaste tiden, plus att det finns ett större utbud, najs! Ekomjölk köper jag när jag har råd; ekomjölk innehåller också mer antioxidanter och omega 6 än vanlig mjölk :) Ost och smör köper jag dock vanligt.



Ska försöka hålla den här serie-stripen i huvudet nästa gång jag inhandlar kaffe!

2 kommentarer:

  1. Paprikor är oxå hårt besprutade. De är en så svår grönsak att odla och allt sätter ju sig på skinnet. Om man vill lite spara i plånboken så försök tänka på skalen. Har de ett skal som skyddar mot giftet?
    Citroner målas ofta när de ännu är gröna. När de dyker upp i affären är de mogna. Lite att tänka på är att tvätta dem ordentligt om man använder citronskal i bakverk/mat.
    Vi har ekologiskt kaffe, och även te. =)

    SvaraRadera